Nieuwe recensie!

💚

Het verstrooide brein – Gabor Maté
Uitgegeven door AnkhHermes
🥰Bedankt voor dit exemplaar

Het verstrooide brein klonk voor mij direct interessant, omdat ik vaak het gevoel heb dat mijn brein ook verstrooid is. Daarna pas las ik de ondertitel ‘ADD begrijpen en helen’. Zelf heb ik ook ADD en was dus erg benieuwd naar de inhoud. Het boek zelf oogt rustig door de kleuren in de kaft en ziet er een beetje uit als een praktisch boek, dat klopte zeker.

Gabor Maté geeft veel informatie in dit boek en wisselt dit af met zijn eigen ervaringen (hijzelf én zijn kinderen hebben ADD) en ervaringen van cliënten van alle leeftijden. Deze praktijkvoorbeelden houden het boek luchtig, ook zit er humor in. Of je nu wel of niet al kennis hebt van ADD doet er niet toe voor het lezen van dit boek. ADD komt breed aan bod, het begint met wat ADD is, maar alle uitdagingen en moeilijkheden komen aan bod, inclusief hoe hiermee om te gaan. Een duidelijk terugkerend hoofdonderwerp is opvoeding, de banden tussen ouders en kind. De sfeer en spanning in huis, wat dit met een kind doet en hoe dit wel te doen.

‘Mijn leven leek net als dat van vele anderen met ADD op een jongleer act uit de Ed Sullivan show van vroeger’
Om deze opmerking heb ik erg gelachen, zoals met meer van deze opmerkingen omdat het zo waar is. In dit boek had ik heel veel momenten van herkenning. Dit en de ervaringen van anderen met ADD vond ik erg prettig. Ik denk dat voor veel mensen die ADD hebben of in hun omgeving of werk te maken hebben met ADD dit een leerzaam en interessant boek kan zijn en wellicht een warm bad van herkenning. Zeker met betrekking tot opvoeden staan er erg waardevolle tips in.