Nieuwe recensie!

๐Ÿ’š
Van stoornis naar gave โ€“ Yama voorhorst
Uitgegeven door AnkhHermes, bedankt voor wederom een mooi recensie-exemplaar! ๐Ÿ’•

Wat een mooie kaft heeft dit boek! De achterflap geeft aan dat dit boek Yama haar eigen verhaal vertelt over hoe zij haar bipolaire stoornis omzet in positiviteit. Dit tezamen trok mij direct aan. Juist in deze tijd denk ik dat veel mensen baat kunnen hebben bij zoโ€™n verhaal, enthousiast dook ik dit boek in.

โ€˜๐ˆ๐ค ๐ณ๐จ๐ฎ ๐ž๐ซ ๐ฏ๐š๐ง๐š๐Ÿ ๐ง๐ฎ ๐š๐ฅ๐ฅ๐ž๐ฌ ๐š๐š๐ง ๐๐จ๐ž๐ง ๐จ๐ฆ ๐ณรฉ๐ฅ๐Ÿ ๐ฐ๐ž๐ž๐ซ ๐ฉ๐จ๐ฌ๐ข๐ญ๐ข๐ž๐Ÿ ๐ข๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐ฅ๐ž๐ฏ๐ž๐ง ๐ญ๐ž ๐ฌ๐ญ๐š๐š๐ง. ๐ƒ๐š๐ญ ๐ก๐จ๐ž๐Ÿ๐๐ž ๐ง๐ข๐ž๐ญ ๐ญ๐ž ๐›๐ž๐ญ๐ž๐ค๐ž๐ง๐ž๐ง ๐๐š๐ญ ๐ข๐ค ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ฅ๐ž๐๐ข๐  ๐ค๐ฅ๐š๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ง๐ฏ๐ซ๐ข๐ฃ ๐ฐ๐š๐ฌ, ๐ฆ๐š๐š๐ซ ๐ฐ๐ž๐ฅ ๐๐š๐ญ ๐ข๐ค ๐ฎ๐ข๐ญ ๐ฆ๐ข๐ฃ๐ง ๐ฅ๐ž๐ฏ๐ž๐ง ๐ค๐จ๐ง ๐ก๐š๐ฅ๐ž๐ง ๐ฐ๐š๐ญ ๐ž๐ซ๐ข๐ง ๐ณ๐š๐ญ.โ€™

Yama heeft ups en downs die steeds heviger worden. Ze gaat gewoon door, tot dat dit letterlijk niet meer gaat. Een warboel aan diagnoses stellen, verschillende behandelingen, soorten artsen, het continue bijstellen van medicatie en uiteindelijk opname volgt. Iedereen behandelt een stukje van Yama haar problemen. Niets lijkt te helpen, kunnen we niet veel beter naar het geheel kijken?

Dit verhaal is helaas veel terugkerend. Zo veel tegenslagen, gelukkig werd Yama โ€˜eigenwijsโ€™ en leerde op haar manier hier een weg in te vinden, met horten en stoten. Op een duidelijke manier wordt aangegeven wat voor haar wel en niet werkte en hoe dit proces verliep. Er zijn zo veel mogelijkheden op te proberen dat er vast wel nieuwe ideeรซn komen wanneer je dit boek leest.

Een heel belangrijk stuk in haar transformatie was het delen met haar omgeving.
โ€˜๐™’๐™–๐™ฉ ๐™—๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™ ๐™ฉ, ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™จ๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™ž๐™ก๐™ก๐™š๐™ฃ ๐™œ๐™ง๐™–๐™–๐™œ ๐™๐™š๐™ก๐™ฅ๐™š๐™ฃ, ๐™–๐™ก๐™จ ๐™ฏ๐™š ๐™ข๐™–๐™–๐™ง ๐™ฌ๐™š๐™ฉ๐™š๐™ฃ ๐™๐™ค๐™š.โ€™

Erg inspirerend, leerzaam en actueel. Dit boek zou ik zeker anderen aanraden. Een deel van hoofdstuk drie had ik een beetje een dipje in dit boek maar daarna kwam dat weer helemaal goed. Yama heeft een lange weg afgelegd en veel te delen. Bijzonder hoeveel er herkenbaar is, of voor mijzelf of mensen in mijn directe omgeving. Zo blijft haar verhaal toch in mijn hoofd zitten en heeft zijn effect.