Interview Valentijn Ringelberg

Al sinds jongs af aan heb jij een liefde voor schrijven, waar begon deze passie?
Dat klopt! Als kind had ik niet echt de concentratie om te lezen. Ik was wel lid van de lokale bibliotheek en leende zo nu en dan boeken die ik er mooi uit vond zien, maar ze daadwerkelijk lezen lukte eigenlijk nooit. Zelfs in mijn basisschooltijd vond ik het veel leuker om verhalen zelf te verzinnen, dus eigenlijk begon het daar al. Ik schreef korte verhaaltjes die niemand te lezen kreeg op een oude typmachine. Vanaf mijn vijftiende ging ik het steeds serieuzer aanpakken en uiteindelijk heb ik mezelf doorontwikkeld tot de schrijver die ik nu ben.

Voorbij het Wederwoud is pas uitgekomen en goed ontvangen. Dit is het eerste deel in de serie van Vha’Rymn. Wat kunnen wij nog verwachten?
Er zullen in totaal zes boeken verschijnen die zich in de fictieve wereld van Vha’Rymn afspelen. Voorbij het Wederwoud is het eerste deel in de trilogie De Raad van Vha’Rymn. Verder zullen er nog twee novelles verschijnen, waar Hij Die Niet Bestaat er een van is. Deze novelles zullen dieper ingaan op bepaalde personages uit de trilogie en fungeren tevens als prequels waarin de lezers meer over het ontstaan van Vha’Rymn kunnen lezen. Tot slot zal er nog een zesde boek verschijnen, maar daar mag ik momenteel nog niets over zeggen.


Valentijn over de droom om een fantasy-serie te schrijven;
‘Dat lukt me nooit,’ heb ik een lange tijd gedacht. Tot ik het stukje bij beetje begon te doen en het voelt heel bijzonder dat mijn verhalen nu in heel Nederland en België te lezen zijn.

Waar begon voorbij het Wederwoud? Hoe ontstond de inspiratie voor dit verhaal? Was er eerst de wereld, het plot, het idee voor het verhaal?
Voorbij het Wederwoud begon met het creëren van de fictieve wereld van Vha’Rymn. Ik schreef een heel notitieboekje vol met geschiedenis, verschillende volkeren, mythes en sagen etc. Een hele wereld betekent echter nog niet dat er een pakkend verhaal ontstaat, dus uiteindelijk kon ik een groot gedeelte van mijn verzinsels weer schrappen. Ik kwam er uiteindelijk op uit dat ik binnen mijn wereld vol fantasy een verhaal wilde vertellen wat heel persoonlijk aanvoelde. Toentertijd was ik vanwege ziekte erg beperkt in mijn doen en laten, dus ik heb ervoor gekozen om al die gevoelens daarover in Voorbij het Wederwoud te stoppen.

Zit er iets van jezelf in de boeken? Is er iets gebaseerd op jouw omgeving of jouw eigen verhaal?
Eigenlijk best veel. Ik denk dat mensen die mij lang kennen en mijn ziekteproces van dichtbij hebben meegemaakt, heel veel in mijn boek zullen herkennen. Ondanks dat er parallellen zijn met mijn eigen leven zijn mijn personages wel heel erg hun eigen ding gaan doen. Zeker in Voorbij het Wederwoud, waarin we met alle personages voor het eerst kennis maken, duurde het voor mij als schrijver even voordat ik helemaal doorhad hoe ieder personage in elkaar stak.  

Als jij een wezen uit het Wederwoud was, wat voor soort zou je dan zijn?
Dat is een moeilijke vraag, maar ik denk dan toch dat ik net als Phaun uit Voorbij het Wederwoud een Elfyn zou zijn. Dan wel eentje die uit de stad komt, want ik weet niet of ik met mijn hooikoorts echt geschikt ben om diep in het Woud te leven.

Er komen nog genoeg vervolgdelen van Vha-Rymn en Valentijn is hier voorlopig nog wel mee bezig, maar hij verklapt ook vele ideeën te hebben voor na deze serie.
Zo zou ik bijvoorbeeld graag een paranormale thriller willen schrijven en een YA contemporary”

Heb jij een favoriete auteur of iemand die jou het meest inspireert?
Er zijn een hoop auteurs waar ik als schrijver naar opkijk. Tomi Adeyemi van Bloed en beenderen en Marissa Meyer van The Lunar Chronicles bijvoorbeeld. Maar ook van Nederlandse bodem zijn er genoeg collega-auteurs die ik heel tof vind. Denk dan aan Emma Anna met haar nieuwe New Adult romance Ooit in september, Rani de Vadder van Toxine en Pamela Sharon van De geur van groen. Iedereen die schrijft en lekker hun eigen ding doet zie ik als een inspiratiebron.


Heb je tips of advies voor mensen die de droom hebben schrijver te worden of hier net mee bezig zijn?
Blijf vooral doen waar jij blij van wordt. Het schrijven van boeken vraagt behoorlijk wat doorzettingsvermogen, dus het is erg belangrijk om er plezier in te blijven houden. Niet alle onderdelen zijn leuk (redigeren bijvoorbeeld), maar dat hoort er ook bij. Uiteindelijk is het belangrijkst dat jij achter je werk staat!

Hoe begin jij meestal met het schrijven van een verhaal?
Bij het schrijven van een serie is het wel gemakkelijk om te weten hoe ik verder moet. Toch begint ieder boek in een soort schetsfase, waarin ik het ruwe verhaal uitdenk en in verschillende scènes onderverdeel. Als ik dat allemaal een beetje duidelijk voor mezelf heb ga ik aan de slag met het uitwerken van alle scènes op chronologische volgorde. De stukken die dan nog onduidelijk zijn sla ik meestal over en bewaar ik voor de eerste herschrijfronde.